Sunday 4 December 2011
ADAKAH SEMUA 'MEDICAL CARD' TAKAFUL ATAU INSURAN SAMA? JAWAPANNYA TIDAK...JADI PILIHLAH YANG TERBAIK UNTUK ANDA. Berikut adalah antara kelebihan kad perubatan Prudential BSN Takaful.

1- Life time limit

PruBSN Takaful menawarkan medical card Takaful Health dengan lifetime limit yang tinggi. Iaitu minimum RM 500,000 dan maksimum RM2,500,000 sehingga umur 80/100 tahun. So, anda boleh buat research sendiri syarikat mana yang boleh bagi lifetime limit yang tinggi macam ni.

2Boleh removed annual limit.

Contoh, kalau medical card TH 200, annual limit 75K, dan lifetime limit 750K sampai umur 80 tahun. So, boleh amik option utk removed 75K tu, Setahun kalau nak claim sampai beratus ribu...(lebih dari 75K)...contoh 200K, sekali claim pun boleh. 

3- Medical card sekali dalam basic policy
So, kalau pencarum disahkan mengidap salah satu daripada penyakit kritikal, policy akan jadi PERCUMA dan client tak perlu bayar apa2 lagi, sebaliknya simpanan diteruskan. 

4. Ada cash value
So, kalau client termissed bayar sebulan atau 2 bulan, kalau cash value dah ada, policy tak lapsed, dan boleh cover kalau perlukan rawatan, sebab cash value akan cross subsidi medical card punya charges. 

Tak seperti medical card yang standalone (berasingan dengan main policy). Stand alone policy, 31 hari tak bayar, terus lapsed. Dan kalau masa tu memerlukan rawatan, mmg takkan boleh guna. Saya beritahu perkara ini bagi memudahkan pembaca blog saya memahami mengenai beza antara medical card yang sekali dalam basic policy dah berasingan daripada basic policy.

Ini adalah salah satu contoh syarat2 tamat sijil medical card stand alone yang saya buat research dan saya jumpa di internet. Ia hanya sebagai satu contoh umum untuk medical card stand alone
5Kalau upgrade bilik
Hanya bayar different harga bilik sahaja. tak perlu bayar additional ko-takaful, sebab ko-takaful fixed at min RM300 dan maximum RM1,000.

6. Ko-takaful...

Yang ni biasanya orang nampak kelemahan PruBSN punya medical card, sebab mmg dah kena terus ko-takaful 10% min RM300 maximum RM1,000. Tapi, kalau kita upgrade bilik, kita hanya bayar different bilik, dan ko-takaful fixed at min RM300 and max RM1,000. Sebab tu, kami biasanya tak jual medical card sahaja, kita jual as package..dengan elaun hospital dan elaun bedah. 


Ada orang lain anggap PruBSN punya medical card tak best, sebab ada ko-takaful, tapi kita ada cara macam mana nak dapatkan claim lebih daripada bill yang dikenakan kepada anda. It's all about packaging. 


Ada juga client tanya kepada saya, ada syarikat takaful lain boleh berikan coverage 100% dan tak ada co-takaful...Jawapan saya mudah sahaja...pernah tak statement nie kat policy atau brochure mereka?...client jawap, tak perasan pulak...so,  saya suruh mereka counter check*...kalau ada, maknanya, kalau masuk wad yang lebih dari entitlement kita, kita kena bayar 10% dari total bill dengan tiada maksimum ko-takaful...so, kalau bill 30K...kena 10% co-takaful 3,000...and PruBSN fixed at 1K + different harga bilik. 

*hasil kajian dengan fakta






7. Medical card PruBSN, takde inner limit untuk rawatan cancer dan dialysis. Just follow annual limit, dan kalau annual limit takder (sebab amik Annual Limit Waiver), just follow lifetime limit


8. Medical Card PruBSN nie guaranteed renewal and non-cancellable.. Maksudnya kalau client dah sign up and policy dah berjalan, kalau ditimpa sakit, sama ada minor or kritikal, syarikat tak boleh cancelkan policy medical card ni, walau pun client akan claim berulang kali. Selagi tak habis limit, selagi tu boleh claim.


Sebab ada medical card yang letakkan syarat " Tertakluk kepada pembatalan portfolio"....kena faham term nie, biasanya tulisan ni kecik je dalam policy....and agent tersangat le jarang bagitau kat prospect atau client...tapi, kalau dah kena....haaa...masa tu medical card kena withdraw portfolio, lepas tu, dah sakit, nak claim pun dah tak boleh, nak amik policy lain pun tak boleh. Ini contoh term and condition di atas.


No comments:

Post a Comment

 
;